زنگنه: مخالفت با قرارداد توتال بیمارگونه است

وزیر نفت با بیان اینکه نسبت به قرارداد توتال به صورت بیمارگونه مخالفت می‌شود، گفت: بیشتر اعضای اوپک در نشست آتی این سازمان موافق تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند.
«بیژن زنگنه» در حاشیه امضای تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان برای طرح تامین پایدار خوراکی پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اجرای قرارداد با توتال گفت: بحث مخالفت با قرارداد توتال٬ بیمار گونه شده است.
وی با بیان اینکه یک مریضی است که عده‌ای مرتب می‌گویند مرد یا نه؟ گفت: یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است.
زنگنه درباره میزان صادرات نفت ایران گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است‌.


وزیر نفت درباره تکلیف طرح کاهش تولید نفت در نشست آتی اوپک نیز گفت: بیشتر اعضا موافق تمدید این طرح هستند اما تصمیم نهایی در نشست اوپک گرفته می‌شود.
وزیر نفت درباره آخرین وضعیت مهار آتش میدان نفتی رگ سفید گفت: کارها در 2 بخش در حال انجام است، دکل‌ها برای حفاری چاه‌ها مستقر شده‌اند تا از پایین، برای خاموش کردن چاه اقدام شود.
زنگنه اضافه کرد: همچنین بر روی سطح نیز کارها در حال انجام است و علاوه بر پاکسازی سطح، آب مورد نیاز برای خاموش کردن چاه نیز تامین شده است.
وی با بیان این که سعی می‌کنیم همکاران ما با آرامش کار کنند تا اتفاق جدیدی رخ ندهد، ادامه داد: تلاش می‌شود که از بالا و سطح، چاه را خاموش کنند، اما در صورتی که عملیات خاموش کردن چاه از بالا موفق نباشد از زیرزمین برای خاموش کردن چاه اقدام می‌شود.
وزیر نفت درباره زمان خاموش کردن میدان رگ سفید نیز گفت: نمی‌دانم، در حال انجام دادن کارها هستیم.
زنگنه درباره انتقادات مربوط به تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: عده‌ای به ما فشار می‌آورد که چرا در امضای این قراردادها تاخیر دارید، اما پس از امضا می‌‌گویند چرا امضا کردید.
وی درباره سرنوشت قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: کارهای مربوط به مذاکره با شرکت مرسک دانمارک به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه شرکت توتال فرانسه اقدام به خرید این شرکت کرد.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: با توجه به این که شرکت توتال در بخش قطری لایه نفتی پارس جنوبی نیز مشغول کار است، خرید مرسک که در حال مذاکره با ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بود، ملاحظاتی برای ما ایجاد شد.
زنگنه با بیان این که شرکت مرسک دانمارک را از مذاکرات برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی کنار نگذاشته ایم، اضافه کرد: از شرکت‌های دیگری نیز برای توسعه این لایه نفتی دعوت کردیم که البته بیشتر آنها استقبال نکردند.
وی درباره امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان امسال گفت: من این مساله را مطرح نکردم، افراد دیگری این موضوع را اعلام کردند.
وزیر نفت بیان داشت: در روزهای پایانی هفته جاری برای حضور در نشست کشورهای صادرکننده گاز، عازم بولیوی می‌شوم که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این نشست شرکت می‌کند.
زنگنه درباره پایین بودن قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی برای تولید ال.ان.جی نسبت به گاز پتروشیمی‌ها و گاز صاراتی به ترکیه گفت: نرخ گاز تحویلی به آنها، پایین‌تر از قیمت گاز پتروشیمی‌ها نیست.
وی درباره صادرات گاز به ترکیه نیز بیان داشت: قیمت صادرات گاز به ترکیه، بحث دیگری است، اگر بخواهیم گاز را به قیمت گاز صادراتی به ترکیه به سایر مناطق بفروشیم، باید دختر خود را بدون شوهر در خانه نگاه داریم.
گفتنی است شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز روز گذشته 2 تفاهمنامه همکاری با بنیاد مستضعفان برای تامین خوراک پایدار پالایشگاه گاز فجر جم و خوراک پتروشیمی امضا کردند.
این تفاهمنامه‌ها بین شرکت انرژی گستر سینا (متعلق به بنیاد مستضعفین) با شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز در حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان به امضا رسید.
تفاهم‌ نامه نخست بین محمد حسن تولایی، مدیرعامل شرکت انرژی گستر سینا و حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برای طرح استحصال ترکیبات سنگین سی.تو.پلاس خروجی پالایشگاه فجر جم امضا شد.
تفاهم‌نامه دوم نیز بین تولایی مدیرعامل شرکت انرژی گستر سیناو رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی (به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران) برای تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم امضا شد.
بر اساس این تفاهمنامه‌ها، 6 ماه زمان برای این مطالعات در نظر گرفته شده و قرار است برای مطالعه امکان‌سنجی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی استفاده شود.
بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه با بنیاد مستضفعان گفت: بنیاد مستضعفان پیش از این متقاضی استفاده از خروجی‌های پالایشگاه گاز فجر جم به عنوان خوراک پتروشیمی شده بود.
وی افزود: البته با توجه به اینکه خروجی گاز میدان‌های نار و کنگان در حال افت است، باید مطالعات بالادستی نیز انجام شود تا از تامین پایدار خوراک این پالایشگاه مطمئن شویم.
وزیر نفت به امضای 2 تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان اشاره کرد و ادامه داد: تفاهمنامه نخست برای بررسی نحوه تامین کامل خوراک پالایشگاه فجر جم و تفاهمنامه دوم برای تفکیک خروجی پالایشگاه و جداسازی مولکول‌های سنگین سی.تو.پلاس است.
زنگنه با بیان این که بنیاد مستضعفان 6 ماه فرصت دارد تا نتیجه مطالعات را اعلام کند، ادامه داد: قرار است که در هر2 تفاهمنامه، برای انجام مطالعات از شرکت‌های خارجی نیز بهره گرفته شود تا مطالعات به صورت دقیق‌تر انجام شود.
وزیر نفت با یادآوری این که چنین طرحی تاکنون در کشور انجام نشده است، گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین مالی برای اجرای این طرح، لازم است که مطالعات به صورت دقیق انجام شود تا در زمان اجرا دچار مشکل نشویم.
سایر اخبار این روزنامه
پرداخت وام‌ 140 میلیون تومانی خرید مسکن از شنبه آینده رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی سخنگوی وزارت بهداشت: همه بیمارستانها نوساز وزارت بهداشت در برابر زلزله مقاوم هستند دکتر جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار: در تنظیم بازار، حمایت از تولید داخلی باید همواره مدنظر باشد مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی: مشکل حساب بانکی‌ ایرانی‌ها در چین حل شد زنگنه: مخالفت با قرارداد توتال بیمارگونه است موشه یعلون: آنچه را ما به زبان عبری می‌گوئیم وزیرخارجه عربستان به عربی می‌گوید در اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد؛ 4 مصوبه فرمانده کل قوا برای تسهیل در امور سربازان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اتحادیه عسرائیل آذری جهرمی: پیگیرموضوع برقراری ارتباطات مستقیم بانکی بین ایران و مالزی هستیم معاون وزیر آموزش و پرورش: تصمیمی بر ادغام معاونت ابتدایی و متوسطه نداریم آغاز ثبت‌نام از فردا زمان توزیع کارت آزمون دکتری اعلام شد رئیس جمهور فردا به روسیه می‌رود رئیس بنیاد شهید خبر داد: اشتغال 75 هزار نفر از ایثارگران در چهار سال اخیر رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی رهبر معظم انقلاب در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تاکید کردند تامین مسکن زلزله‌زدگان با مدیریت متمرکز و کار جهادی